Preboarding a onboarding

Poslední dva roky výrazně ovlivnili komunikaci zaměstnavatelů s novými kolegy. Mnoho procesů přešlo do online, což přináší jak řadu příležitostí, tak úskalí. Co s tím?

Řada firem z nedostatku nových kolegů výrazně automatizovala předvýběry. Možná, že budete muset řešit domácí úkol nebo prostě jen napsané CVčko projde robot.  Proto berte pozvání k osobnímu pohovoru jako úspěch. 

Co můžete udělat dopředu?

A je možné, že vás čeká nejdřív on-line pohovor a teprve až pak osobní. Každý má svá specifika. 

U on-line pohovoru je dobré mít vyzkoušenou techniku, připojení, vybranou aplikaci, mikrofon. Nezapomeňte, že je dobré mít své okolí uklizené, dodržovat drescode dle vybrané organizace a doporučujeme nastavit si virtuální pozadí na obrazovce. Budete se cítit víc v klidu. Při živém pohovoru jeden na jednoho si zkuste ulevit myšlenkou, že personalista asi nebude odborníkem v té oblasti, pro kterou chce obsadit pozici. Takže nezatěžujte rozhovor odbornými termíny, ty si schovejte pro schůzku s vedoucím týmu.

Když už budete přijatí, setkáte se s různými přistupy. Firmy hledají efektivní způsoby komunikace s nováčky ještě před tím, než nastoupí. I pomocí chytrých aplikací.

Jednu takovou například už dva roky používají při komunikaci v rámci české pobočky NN i v IT HUBu. Chtějí tak předat nováčkovi informace o firmě a nástupu více zábavnou a interaktivní formou. 

Veronika Kychler, Employer Brand specialistka pro pražský NN IT Hub toto komentuje: Do roku 2020 jsme fungovali jen papírově, ale pandemie nás přinutila uvažovat nad celým systémem jinak. Do náborového procesu navíc bývá zapojena spousta lidí. Tím, že lidé fungovali hodně na remote, tak nám chyběl osobní kontakt. Občas nám někoho jiná firma přetáhla dříve, než stihl nastoupit. Takže jsme cítili, že na to musíme jít jinak. Musíme komunikovat s novým kolegou interaktivně a bez nutnosti osobního kontaktu.

Jen centrále NN působí okolo 500 lidí, přičemž v IT Hubu dalších cca 180. Každý měsíc se v Praze připojuje asi deset lidí. Každopádně, zavedení technologií do náborového procesu přineslo výsledek. Věříme, že kromě jiných aspektů i toto NN opět přineslo ocenění Top Employer v Evropě i v Česku už po čtvrté. 

A Veronika pokračuje: V našem IT Hubu jsou inženýři, datoví analytici, vývojáři. Ukázalo se, že náborový proces byl rozložený mezi mnoho lidí, takže byl pro nováčky nepřehledný, a proto jsme se rozhodli jej zpřehlednit. 

Jaké informace může nováček v aplikaci nalézt?

Michaela Hurtová, Employer Brand specialistka z NN vysvětluje: Našim cílem je především zaměstnance zapojit a umožnit jim nakouknout pod pokličku NN, ještě, než k nám oficiálně nastoupí. Hodně dbáme na firemní kulturu a prostřednictvím aplikace s námi získávají další kontakt, který jim může potvrdit, že se nerozhodli špatně. V aplikaci mají sepsané, co je čeká před nástupem a zároveň informace o firmě, struktuře, čemu se věnujeme a postupně se jim otevírají další kapitoly, zaměřené i třeba na naše benefity, co je čeká hned po nástupu apod. Prostě chceme, aby dostal nováček potřebné informace včas a ve vhodné stravitelné formě.

Míšu doplňuje i Veronika: V naší appce najde také osobní pozvánku od našeho šéfa Ronalda, který před dvanácti lety IT Hub zakládal. Záleží mu na tom, aby znal všechny své kolegy a my tak chceme dát nováčkovi pocit, že k nám patří. Rovněž můžeme přes aplikaci připravit jeho identifikační kartu, takže když první den přijde do práce, rovnou už si jí na recepci převezme. A to je přeci fajn. 

Pro firmy je tedy dnes více než kdy dřív důležité si udržet nového kolegu či kolegyni v kontaktu, nadšeného po celou dobu před nástupem, aby se prostě cítil dobře a vítaný. Tzv. pre-boarding proces proto nastává od okamžiku, kdy kandidát přijme pracovní nabídku.

V NN tak dostane přístup do aplikace, kde na něj čekají různé články, odkazy na sociální sítě, videa, přehled různých dokumentů, kroků a jejich návaznosti, kterými musí projít. Může si projít firemní žargon. Vše v rámci velmi osobní personalizace, začlenění do dané firmy. Výhodou je, že se k materiálům dostane ještě před samotným nástupem.

Uzavírá Veronika: Dosud se nám nestalo, že by nováček nebyl ochotný se přihlásit do naší aplikace ještě před nástupem práce ze svého osobního mailu.  Z toho máme opravdu radost. „I proto NN patří mezi TOP zaměstnavatele v ČR, protože o své nové kolegy se opravdu starají.

I když NN aktuálně působí v 19 zemích světa, včetně Japonska a má okolo 15 000 zaměstnanců a 18 mio klientů, zmiňovanou aplikaci začali používat jako první právě v Česku a na Slovensku. I proto patří NN mezi Top zaměstnavatele pro VŠ studenty.

Zajímavý proces, alespoň pro mne. Dovolím si však na závěr jednu poznámku. Každý pohovor je zkouška, 

se kterými se v životě mnohokrát potkáte. A žádný učený z nebe nespadl. Buďte prostě připravení na to, že můžete být 100x odmítnuti, než najdete to, co hledáte. A právě to je ta deviza, kterou si do života odnesete. 

Abyste se mohli lépe rozhodnout, co chcete, stavte se na konferenci GetConnected 2022 - Splň si svůj sen už tuto sobotu 7. 5. 2022 na ČVUTu.

CHCI BÝT U TOHO

 

Za CM: Karolina Š.

 

 

Preboarding a onboarding

Back to the list of posts

Get a practical guide free of charge

REGISTER

Get in touch and ask us a question


By clicking "Submit", I give consent to the processing of my personal data by Medicomp s.r.o. in line with the EU Regulation on the protection of personal data.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

2145+

job seekers involved

1829+

employers

2584+

scientific positions

19+

years of experience

TOPlist