Vodík automobilky neláká. Šanci má spíš v letectví.

Sázka na vodík miliardáři Daliboru Dědkovi zatím velké peníze nepřinesla. Investice do vodíkové firmy Leancat však nelituje. „Baví nás dělat něco nového,“ říká zakladatel skupiny Jablotron.

Před čtyřmi lety se Dalibor Dědek, majitel skupiny Jablotron, spojil s profesorem Vladimírem Matolínem z Matematicko-fyzikální fakulty UK, aby společně založili firmu Leancat. „Je za tím klukovská touha objevovat něco nového,“ vysvětluje Dědek.

Matolín měl už v té době na kontě patentovaný objev úsporného katalyzátoru pro vodíkové palivové články. Jeho „štíhlý katalyzátor“ využívá nanotechnologie a vystačí si díky tomu s výrazně nižším množstvím vzácné platiny, jež se v tzv. PEM článcích používá. Méně platiny znamená menší náklady na výrobu a nižší výslednou cenu článků.

Společná firma Leancat měla Matolínův „štíhlý katalyzátor“ přenést z laboratorních podmínek do průmyslové praxe. Investoři doufali v nástup vodíkových aut, který vyvolá poptávku po článcích užívaných jako pohon elektromobilů. Levnější katalyzátory by pro výrobce aut znamenaly konkurenční výhodu.

Jenomže vodíková sázka nevyšla. „Naše katalyzátory zatím nikdo nechce a vodíkový trh je velmi těžce uchopitelný,“ říká Matolín.

Pokračování článku ZDE.

Zpět na přehled novinek

Získejte praktického průvodce zdarma

ZAREGISTRUJTE SE

Ozvěte se a ptejte se nás


Odesláním souhlasím se zpracováním mých osobních údajů společností Medicomp s.r.o. v souladu s Nařízením EU o ochraně osobních údajů.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

1945+

zapojených uchazečů

1782+

zaměstnavatelů

2171+

vědeckých pozic

15+

let zkušeností

TOPlist